Annons
World of Volvo öppnar i Göteborg
I april öppnade dörrarna till Göteborgs nya upplevelsecentrum, World of Volvo, som strävar efter att bli en central plats för möten och upplevelser. Med en yta på 22 000 m² planerar centret att erbjuda teknisk innovation, ikoniska fordon, kulturella evenemang och kulinariska upplevelser. Byggnaden, designad av den internationella arkitektbyrån Henning Larsen, symboliserar en värld utan gränser med naturen i centrum.
Natur och hållbarhet i fokus
Arkitekturen på World of Volvo har utformats med ett starkt fokus på hållbarhet och innovation, där trä används som ett primärt byggmaterial. Detta ställer centret i föregångslinjen både tekniskt och estetiskt, samtidigt som det anknyter till Sveriges långa tradition av träbyggnation. Arkitekten bakom projektet, Martin Stenberg Ringnér från Henning Larsen, lyfter fram att byggnadens form och materialval speglar värderingar som allemansrätten, säkerhet och omtanke om natur och samhälle.
En ny era för Volvo i Göteborg
Utöver att bjuda på en mångfald av interaktiva utställningar och evenemang, representerar World of Volvo en nyckelkomponent i Volvos vision om att förena människor, idéer och framtidens design. Centret är tänkt att bli en samlingspunkt inte bara för göteborgare utan även för internationella besökare som är intresserade av Volvos arv, innovation och framåtblickande teknologier.
Läs även: Partnerskap för elbilsladdning i Stena Fastigheters fastigheter
Annons